שלמה משולם · 17.04.2023
צפייה בקטע בהקשרו. פתיחת הפרוטוקול המלא ›
רבקה פרידמן-פלדמן
נגדית
אז איפה נמצאת ההערה שהיה התיקון?
שלמה (מומי) משולם
נגדית
רושמים את ההערה של התיקון הרבה פעמים בגוף העדות. רושמים 'בשורה כך וכך העד אמר כך וכך או ביקש לתקן' וכיוצא בזה. לא משנים את העדות.
עמית חדד
נגדית
אני רוצה להניח לטובתך שכנראה לא הבנת על מה דיברתי. אני רוצה להניח לטובתך, הגם שדיברנו על זה וזה בפרוטוקול ואמרת אחרת, אבל אני בכל זאת, אנחנו אחרי פסח, תחילתו של הקיץ. מה שקרה עם הדס קליין זה לא שכתוב ב'שורה כך וכך אני מתקנת בשורה כך וכך אני מתקנת'. עשו תיקונים ואז תיקנו בגוף הטקסט, שיכתבו מחדש את ההודעה, ואת הטקסט הקודם גרסו ולכן אין לנו שום דבר לדעת שהיה שינוי בטקסט. לא כתוב 'שיניתי' לא כתוב כלום. ועכשיו אני שואל אותך האם הפרקטיקה הזאת, לא כתוב בכלל 'לבקשת הנחקר שיניתי את סעיף ככה, שיניתי את שורה ככה', אין כלום. אלא אנחנו, כשמקבלים טקסט הוא נראה לנו כאילו שכך הוא נאמר על ידי העד לראשונה, אבל זה לא נכון. מסתבר שהיו מהדורות קודמות, רק את סימני המהדורה, את שינויי המהדורה, אנחנו מעולם לא נדע לא נכיר. עכשיו לגבי זה האם אתה רוצה לומר משהו אחר?
שלמה (מומי) משולם
נגדית
כן. אז אני אומר שרצוי וישנם חוקרים שכן עושים את זה, שרושמים 'בשורה כך וכך התכוון העד או שינה את הדברים', מציינים את זה בגוף העדות, רצוי שזה ככה יהיה. עכשיו תראה, אנחנו עושים את זה ורואים את זה גם בחקירות המוקלטות, זה לא שמסתירים את נושא הגריסה, אז זה קרה גם כן בהקלטה. נכון שישנן חקירות שהן לא מוקלטות, עשינו את זה בשקיפות מלאה. עדיף לרשום את זה,
משה בר-עם
נגדית
אדוני מסכים שאם אין תיעוד לשינוי, אין מזכר, בית משפט...
שלמה (מומי) משולם
נגדית
עדיף לרשום את זה, עושים את זה רוב החוקרים, עדיף לרשום את זה בגוף העדות את השינויים שביקש העד לעשות. זה הכל.
עמית חדד
נגדית
ואם לא עושים את זה, זה לא תקין
שלמה (מומי) משולם
נגדית
עדיף שיעשו את זה ככה. אין נוהל, אני אמרתי את זה גם בפעם הקודמת. אין נוהל מוסדר בעניין הזה ואף אחד לא עושה את זה גם, עו"ד חדד, אף אחד לא עושה את זה במחשכים או מנסה לשנות משהו. זה בגלל שהעד מבקש להבהיר את הדברים שלו ובסוף הוא חותם על העדות ש'אלה הדברים שאני אמרתי', הם האמת שלהם וכיוצא בזה. אף אחד, לא בא החוקר יושב מול העד ואומר לו 'תשמע, בוא אני אשנה את הדברים שלך, בוא אני אחליט איתך מה אמרת'. העד בא, קורא את הדברים, קורא את העדות שלו, והוא אומר 'תקשיב, בשורה כך וכך', רוב החוקרים,
משה בר-עם
נגדית
מר משולם, אנחנו לא יודעים. אין מזכר לשיח שמתנהל,
שלמה (מומי) משולם
נגדית
רוב החוקרים רושמים גם את השינוי
משה בר-עם
נגדית
לא, אין מזכר, אני מדבר על שינויים מהותיים. לא על הגהות,
שלמה (מומי) משולם
נגדית
שינויים מהותיים צריך להיות מזכר
משה בר-עם
נגדית
אם העד מבקש לחזור בו, אם העד מבקש לומר דברים בעקבות שיח שהוא מנהל עם החוקר, אם העד נזכר במשהו. אין כלום.
שלמה (מומי) משולם
נגדית
אבל החוקרים, אדוני, החוקרים רושמים לרוב בגוף העדות וכך בעיני רצוי,
עמית חדד
נגדית
אבל זה לא מה שנעשה פה
שלמה (מומי) משולם
נגדית
שניה. אז אני אומר, היה רצוי שזה יהיה ככה. רושמים בדיוק את השינויים שמבקש העד לעשות הוא אומר לדוגמה 'אני התכוונתי לא כך אלא לומר אחרת' וזה צריך להירשם בגוף העדות. לא עושים את זה אגב, גם אם זה לא נרשם והיה רצוי שכן, החוקר לא משנה את גירסתו של העד,
עמית חדד
נגדית
העד משנה את גירסתו של העד